Ajankohtaista
Palautepalvelun kesä 2025 (23.6.2025 06:00)
Kaupungin toimipisteet ovat suurelta osin kiinni 30.6.-27.7. henkilökunnan vuosilomien vuoksi. Tämä voi aiheuttaa viivettä myös palautteisiin vastaamisessa.
Palaute: Asuminen, rakentaminen ja kaupunkisuunnittelu - Kaupungin maa-alueiden käyttö
Luontipäivä:
15.7.2024
Katupäällikkö Kitinoja. Alla viesti, jonka toimitin Vedelle.
Tämä koskee myös kaupunkia. Paikoitellen kaupungin omatkin työmaat ovat keskeneräisenä todella huonossa kunnossa, vaikka siellä ei olisi koko ajan toimintaa, mm. Kontiontie ja Viertolantien/Kontiontien risteys). Toivonkin, että asukasnäkökulma huomioitaisiin enemmän.
Operaattoreiden toimista nyt ei viitsisi sanoa mitään. Tänäänkin Uramontiellä sahattu asfaltti auki 3-4 m matkalla useammassa kohdassa ja asfaltin reuna täysin pystysuora ja terävä(n. 4 cm). Kaapelien poikkaisemat kadut ja jk/pp väylät saattavat olla todella kauan huonossa kunnossa ennenkuin ne korjataan.
Toivoisin Riihimäen Vedelta parempaa työmaiden toteutuksen suunnittelua kuin mitä tänä ja muutamana viime vuotena on nähty. Asukasnäkökulma saisi olla paremmin esillä työmaiden toteutusta suunnitellessanne.
1. keskeisillä paikoilla kovasti liikennöidyillä kaduilla olevat työt. Esim. Prisman ympyrä viime talvi, nyt Sakonkadun ja Lopentien risteys, ym. Ei tällaisia pääväyliä tulisi jättää kuukausiksi sellaiseen kuntoon kun te jätätte. Olen itse toiminut Hämeenlinnassa infran rakennuttajana ja työmaan sijainnin mukaan keskeneräiselle katuosuudelle tulisi vetää väliaikainen asfaltti tai edes tasoittaa katu. Myös liikennevalojen käyttö Lopentien ympyrässä aiheutti merkittävää haittaa sekä se, että se on koko kesän soralla ja kuoppainen.
2. Viestintä. Me asukkaat joudumme arpomaan koko ajan, mistä pääsisi ajamaan. Muualta tulleet vieläkin enemmän. Viitoitukset eivät vastaa työmaan kulkua. Se, että kieltomerkki on juuri työmaan edessä ei auta sujuvaa kulkemista alueella. Kaupungin virkamiehet usein sanovat, että Vesi viestii omista ja kaupunki omista. Kaupunkilaisena koen, että teidän tulisi yhteistyössä suunnitella parempi työmaaviestintä kaupungin sivuille. Samaa kaupunkia olemme. Esim viime vuonna Hämeenaukiosta viestittiin kyllä, mutta vähemmän Lopentien rakentamisesta. Ja haitta Lopentiestä oli suurempi.
3. Yhteistyö kaupungin kanssa. Olen asiasta puhunut myös kaupungin katupäällikölle Antti Kitinojalle. Tekninen keskus ja Vesi Oy ovat samaa kaupunkia yhtä lailla. Kaupunki on se instanssi, joka luvat myöntää ja sen tulisi vaatia parempaa työmaasuunnittelua. Näin teimme Hämeenlinnassa. Rakentaa täytyy, se on selviö. Mutta ei tulisi aiheuttaa enempää haittaa kaupunkilaisille sillä, että paikat ovat todella huonossa kunnossa ja kauan. Kuviakin minulla on, mutta eiköhän kaikki paikat ole näkyvissä yleisessä katutilassa.
Tämä koskee myös kaupunkia. Paikoitellen kaupungin omatkin työmaat ovat keskeneräisenä todella huonossa kunnossa, vaikka siellä ei olisi koko ajan toimintaa, mm. Kontiontie ja Viertolantien/Kontiontien risteys). Toivonkin, että asukasnäkökulma huomioitaisiin enemmän.
Operaattoreiden toimista nyt ei viitsisi sanoa mitään. Tänäänkin Uramontiellä sahattu asfaltti auki 3-4 m matkalla useammassa kohdassa ja asfaltin reuna täysin pystysuora ja terävä(n. 4 cm). Kaapelien poikkaisemat kadut ja jk/pp väylät saattavat olla todella kauan huonossa kunnossa ennenkuin ne korjataan.
Toivoisin Riihimäen Vedelta parempaa työmaiden toteutuksen suunnittelua kuin mitä tänä ja muutamana viime vuotena on nähty. Asukasnäkökulma saisi olla paremmin esillä työmaiden toteutusta suunnitellessanne.
1. keskeisillä paikoilla kovasti liikennöidyillä kaduilla olevat työt. Esim. Prisman ympyrä viime talvi, nyt Sakonkadun ja Lopentien risteys, ym. Ei tällaisia pääväyliä tulisi jättää kuukausiksi sellaiseen kuntoon kun te jätätte. Olen itse toiminut Hämeenlinnassa infran rakennuttajana ja työmaan sijainnin mukaan keskeneräiselle katuosuudelle tulisi vetää väliaikainen asfaltti tai edes tasoittaa katu. Myös liikennevalojen käyttö Lopentien ympyrässä aiheutti merkittävää haittaa sekä se, että se on koko kesän soralla ja kuoppainen.
2. Viestintä. Me asukkaat joudumme arpomaan koko ajan, mistä pääsisi ajamaan. Muualta tulleet vieläkin enemmän. Viitoitukset eivät vastaa työmaan kulkua. Se, että kieltomerkki on juuri työmaan edessä ei auta sujuvaa kulkemista alueella. Kaupungin virkamiehet usein sanovat, että Vesi viestii omista ja kaupunki omista. Kaupunkilaisena koen, että teidän tulisi yhteistyössä suunnitella parempi työmaaviestintä kaupungin sivuille. Samaa kaupunkia olemme. Esim viime vuonna Hämeenaukiosta viestittiin kyllä, mutta vähemmän Lopentien rakentamisesta. Ja haitta Lopentiestä oli suurempi.
3. Yhteistyö kaupungin kanssa. Olen asiasta puhunut myös kaupungin katupäällikölle Antti Kitinojalle. Tekninen keskus ja Vesi Oy ovat samaa kaupunkia yhtä lailla. Kaupunki on se instanssi, joka luvat myöntää ja sen tulisi vaatia parempaa työmaasuunnittelua. Näin teimme Hämeenlinnassa. Rakentaa täytyy, se on selviö. Mutta ei tulisi aiheuttaa enempää haittaa kaupunkilaisille sillä, että paikat ovat todella huonossa kunnossa ja kauan. Kuviakin minulla on, mutta eiköhän kaikki paikat ole näkyvissä yleisessä katutilassa.
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Hei,
Kiitos palautteesta. Pahoittelut vastaamisen viipymisestä, mutta ilmeisesti kesälomien takia palaute saapui itselleni vasta eilen.
Pitää paikkansa, että kaupungin omatkin työmaat ovat keskeneräisenä välillä heikossa kunnossa ja parantamisen varaa sen suhteen on. Periaatteena liikennejärjestelyissä on pidetty, että työmaiden on oltava turvallisia sekä työntekijöille että työmaan lävitse kulkeville asukkaille. Valitettavan usein työmaiden lävitse ajavien autojen vauhti kiihtyy liikennemerkeistä piittaamatta, sitä enemmän mitä paremmassa kunnossa työmaa on ja valitettavasti vauhdin myötä myös vaaratilanteet lisääntyvät. Varsinkin viikonlopuiksi olemme yrittäneet saada työmaat niin hyvään kuntoon kuin se työmaaolosuhteissa suinkin on mahdollista, mutta varmasti myös siinä on edelleen parantamista. Tavoitteemme on kehittää jatkuvasti toimintaamme ja pyrimme ottamaan palautteista ja epäonnistumisista opiksemme.
Operaattoreiden suhteen olemme lisänneet valvontaa, mutta ongelmia riittää edelleen. Varsinkin töiden yhteensovituksessa kaivajien ja asfalttiporukoiden kanssa on ongelmia ja mainitsemasi poikitukset ovat auki liian pitkään. Myös alueiden viimeistelyt kestävät liian pitkään, eikä esim. viime vuonna kaivettuja alueita ole vieläkään saatu kokonaan valmiiksi.
Yhteistyötä kaupungin ja Veden välillä on jatkuvasti yritetty parantaa, mutta kuten sanoit varsinkin viestinnässä on edelleen parantamista. Viime ja tänä vuonna ongelmia ovat eniten aiheuttaneet aivan kaupungin keskustassa vierekkäin olevat isot työmaat, joissa sekä Vesi että kaupunki tekevät omia urakoitaan. Työmailla valitettavasti liikennejärjestelyt ja viestintä suunnitellaan yleensä miettien vain omaa työtä, eikä välttämättä osata pohtia asioita laajemmassa mittakaavassa, jossa otetaan huomioon myös viereiset työmaat. Keskustan työmailla ei ole ollut vielä käytössä yhteisiä työmaa/ liikennejärjestely/ viestintä palavereita, mutta tavoitteena olisi saada sellainen tulevaisuudessa säännöllisesti järjestettyä. Kaupungin organisoimilla palavereilla saataisiin työmaiden yhteistyö toimimaan paremmin ja sitä myöten turvallisemmat ja selkeämmät työmaat.
Ystävällisin terveisin
Tekninen toimiala / Antti Kitinoja
Kiitos palautteesta. Pahoittelut vastaamisen viipymisestä, mutta ilmeisesti kesälomien takia palaute saapui itselleni vasta eilen.
Pitää paikkansa, että kaupungin omatkin työmaat ovat keskeneräisenä välillä heikossa kunnossa ja parantamisen varaa sen suhteen on. Periaatteena liikennejärjestelyissä on pidetty, että työmaiden on oltava turvallisia sekä työntekijöille että työmaan lävitse kulkeville asukkaille. Valitettavan usein työmaiden lävitse ajavien autojen vauhti kiihtyy liikennemerkeistä piittaamatta, sitä enemmän mitä paremmassa kunnossa työmaa on ja valitettavasti vauhdin myötä myös vaaratilanteet lisääntyvät. Varsinkin viikonlopuiksi olemme yrittäneet saada työmaat niin hyvään kuntoon kuin se työmaaolosuhteissa suinkin on mahdollista, mutta varmasti myös siinä on edelleen parantamista. Tavoitteemme on kehittää jatkuvasti toimintaamme ja pyrimme ottamaan palautteista ja epäonnistumisista opiksemme.
Operaattoreiden suhteen olemme lisänneet valvontaa, mutta ongelmia riittää edelleen. Varsinkin töiden yhteensovituksessa kaivajien ja asfalttiporukoiden kanssa on ongelmia ja mainitsemasi poikitukset ovat auki liian pitkään. Myös alueiden viimeistelyt kestävät liian pitkään, eikä esim. viime vuonna kaivettuja alueita ole vieläkään saatu kokonaan valmiiksi.
Yhteistyötä kaupungin ja Veden välillä on jatkuvasti yritetty parantaa, mutta kuten sanoit varsinkin viestinnässä on edelleen parantamista. Viime ja tänä vuonna ongelmia ovat eniten aiheuttaneet aivan kaupungin keskustassa vierekkäin olevat isot työmaat, joissa sekä Vesi että kaupunki tekevät omia urakoitaan. Työmailla valitettavasti liikennejärjestelyt ja viestintä suunnitellaan yleensä miettien vain omaa työtä, eikä välttämättä osata pohtia asioita laajemmassa mittakaavassa, jossa otetaan huomioon myös viereiset työmaat. Keskustan työmailla ei ole ollut vielä käytössä yhteisiä työmaa/ liikennejärjestely/ viestintä palavereita, mutta tavoitteena olisi saada sellainen tulevaisuudessa säännöllisesti järjestettyä. Kaupungin organisoimilla palavereilla saataisiin työmaiden yhteistyö toimimaan paremmin ja sitä myöten turvallisemmat ja selkeämmät työmaat.
Ystävällisin terveisin
Tekninen toimiala / Antti Kitinoja