Ajankohtaista
Palautepalvelun kesä 2025 (23.6.2025 06:00)
Kaupungin toimipisteet ovat suurelta osin kiinni 30.6.-27.7. henkilökunnan vuosilomien vuoksi. Tämä voi aiheuttaa viivettä myös palautteisiin vastaamisessa.
Palaute: Liikenne ja kadut - Liikenteen turvallisuus ja toimivuus
Luontipäivä:
24.6.2025
Uramontiellä sijaitsevat suojatiet ja risteykset (etenkin Suojalantie), ovat vaarallisia niin autoilijoille kuin jalankulkijoille. Oravankadun suunnasta ajetaan kohti Uramon koulua ylinopeutta ja Suojalantieltä (Suojalantie 14-28) Uramontielle kääntyvien autoilijoiden on mahdotonta nähdä kummastakaan suunnasta Uramontietä kulkevia autoja. Tähän risteykseen on jonkun toimesta asennettu pienehkö peili jotta Uramon suunnasta tulevat autot voi havaita, mutta tuo peili on auttamatta liian pieni eikä se auta näkyvyyttä Oravankadun suunnalta ylinopeutta ajaviin autoihin. Myöskin samassa risteyksessä oleva suojatie on sijoitettu niin, että on lähes pakko mennä autotien puolelle tarkistamaan tuleeko autoja kummastakaan suunnasta.
Tähän olisi hyvä saada mahdollisesti hidasteita oravankadun puolelle risteystä sekä ehdottomasti isompi peili josta pystyy havaita molemmista suunnista tulevia autoja. Muutoin on vain ajan kysymys kunnes tuossa sattuu jotain.
Tähän olisi hyvä saada mahdollisesti hidasteita oravankadun puolelle risteystä sekä ehdottomasti isompi peili josta pystyy havaita molemmista suunnista tulevia autoja. Muutoin on vain ajan kysymys kunnes tuossa sattuu jotain.
Käsittely
Tila:
Käsitelty
Hei,
Kiitos palautteesta. Hidasteita Riihimäellä on käytetty lähinnä kevyen liikenteen kannalta merkittävissä kohteissa. Näitä ovat esimerkiksi suojatiet, joissa on korkea käyttäjämäärä tai koulujen läheinen sijainti. Korotettuja suojateitä suunniteltaessa, tulee huomioida monia muitakin asioita liikenneturvallisuuden lisäksi. Korotetut suojatiet/hidastetöyssyt vaikuttavat kadun hulevesien ohjaukseen, minkä vuoksi osuudella tulisi hyvin todennäköisesti tehdä suhteellisen laaja suunnittelutyö. Hidasteista aiheutuu myös haittaa katujen kunnossapidolle ja linja-autoliikenteen matkustusmukavuudelle. Erityisesti raskas liikenne aiheuttaa tärinää ajaessaan hidasteiden yli, mikä voi haitata lähialueen rakennusten asumismukavuutta merkittävästi. Pahimmassa tapauksessa tärinä voi jopa vaikuttaa rakennusten rakenteisiin. Hidasteet myös nostavat liikenteen melutasoa pistemäisesti, kun ajoneuvot ensin jarruttavat ja sitten kiihdyttävät hidasteen kohdalla.
Tieliikennelain 729/2018 § 27 mukaan ajoneuvolla suojatietä lähestyessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Peilin suhteen selvittelen asiaa. Toinen liikenneturvallisuutta parantava toimenpide voisi olla siirrettävän nopeusnäytön asennus. Tuo Suojalantien kohde on ikävästi sellaisella sijainnilla, jossa nopeusrajoitus juuri vaihtuu Oravankadun suunnalta ajettaessa. Tämä luo haasteen mahdollisen näytön sijoittelussa, sillä ei ole tarkoituksenmukaista näyttää ajoneuvon ajavan ylinopeutta, jos nopeusrajoitusta osoittavaa merkkiä ei ole vielä ohitettu. Selvittelen tätäkin asiaa vielä lisää.
Ystävällisin terveisin,
Pauli, Tekninen toimiala.
Kiitos palautteesta. Hidasteita Riihimäellä on käytetty lähinnä kevyen liikenteen kannalta merkittävissä kohteissa. Näitä ovat esimerkiksi suojatiet, joissa on korkea käyttäjämäärä tai koulujen läheinen sijainti. Korotettuja suojateitä suunniteltaessa, tulee huomioida monia muitakin asioita liikenneturvallisuuden lisäksi. Korotetut suojatiet/hidastetöyssyt vaikuttavat kadun hulevesien ohjaukseen, minkä vuoksi osuudella tulisi hyvin todennäköisesti tehdä suhteellisen laaja suunnittelutyö. Hidasteista aiheutuu myös haittaa katujen kunnossapidolle ja linja-autoliikenteen matkustusmukavuudelle. Erityisesti raskas liikenne aiheuttaa tärinää ajaessaan hidasteiden yli, mikä voi haitata lähialueen rakennusten asumismukavuutta merkittävästi. Pahimmassa tapauksessa tärinä voi jopa vaikuttaa rakennusten rakenteisiin. Hidasteet myös nostavat liikenteen melutasoa pistemäisesti, kun ajoneuvot ensin jarruttavat ja sitten kiihdyttävät hidasteen kohdalla.
Tieliikennelain 729/2018 § 27 mukaan ajoneuvolla suojatietä lähestyessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Peilin suhteen selvittelen asiaa. Toinen liikenneturvallisuutta parantava toimenpide voisi olla siirrettävän nopeusnäytön asennus. Tuo Suojalantien kohde on ikävästi sellaisella sijainnilla, jossa nopeusrajoitus juuri vaihtuu Oravankadun suunnalta ajettaessa. Tämä luo haasteen mahdollisen näytön sijoittelussa, sillä ei ole tarkoituksenmukaista näyttää ajoneuvon ajavan ylinopeutta, jos nopeusrajoitusta osoittavaa merkkiä ei ole vielä ohitettu. Selvittelen tätäkin asiaa vielä lisää.
Ystävällisin terveisin,
Pauli, Tekninen toimiala.